Podem definir coeducació per un tipus de formació que prevegi i promogui la igualtat d'oportunitats entre nenes i nens, entre dones i homes, i que valori i respecti la diferència sexual en forma de coneixement i reconeixement de les aportacions de les dones al progrés i al benestar de la humanitat.
Avui els horitzons d'expectatives i la participació de les dones en la societat ha guanyat molt terreny, i ha possibilitat que les dones puguem ser visibles més enllà dels estereotips clàssics que ens encasellen com a reclams publicitaris tot utilitzant els nostres cossos, o com a perfectes mestresses de casa.
Avui les dones, gràcies a la nostra capacitació i activisme, posem en crisi els antics models de conducta i professionalitat que es reservaven només per a nosaltres. Per tant, s'ha d'establir una connexió entre escola i realitat social, doncs pot ser que l'alumnat rebi missatges contradictoris, i construeixin i negociïn significats des de la perplexitat. Hi ha una gran diversitat de models que els poden servir d’exemple i estimular la seva creativitat i competencies. Per quin motiu sempre que es parla d’explorar nous mons s’assenyalen els valors masculins? Per quin motiu quan parlem de gestió de l’espai domèstic, només fem referència als valors femenins?
Per aconseguir una educació sòlida, que impulsi i valori la igual participació i importància social que homes i dones tenen, la implicació de les famílies és indispensable. Cal també fer arribar el missatge a els espais del lleure i el joc, doncs és en un àmbit no formal on les relacions entre els rols sexuals són més lliures i espontànies.
2 comentaris:
Creo que la coeducación es nuestra asignatura pendiente.
Cuando hablamos de desigualdades siempre apelamos al tópico de "hace falta educar en igualdad" pero lo cierto es que los mecanismos no se ponen en marcha.
No bastan escuelas mixtas, si en ellas se siguen reproduciendo los roles. Hace falta una firme voluntad de preparar al profesorado en este ámbito.
Y aún así esto no es suficiente. Los influjos externos son tan poderosos (televisión, publicidad, internet) que a veces parece una tarea esteril.
Pero creo que hay que insistir, al menos desde la pedagogía que cada una de nosotras podemos transmitir. Somos sabias y nuestra sabiduría podrá cambiar el mundo. Al menos hemos de intentarlo
La educación (como en cualquier otro ámbito o actividad: sanidad, política, economía, … o hacer la compra o una gestión cualquiera un día cualquiera..) es un acto individual, por tanto entramos dentro de la subjetividad individual, ¿qué significa esto?
Cuando un maestro/a en su aula, pide que muevan las mesas y sillas a las personitas que tiene en clase, pedirá a los niños que muevan las mesas y a las niñas las sillas, porque claro, los niños de preescolar son más fuertes que las niñitas…
Y ¿cuando se organizan los disfraces escolares?, ¿què niños se disfrazan de heroínas?, ¿heroinas?, ¿acaso el profesorado sabe que existen cuentos donde aparecen heorinas?, y eso tan curioso de poner nombre a las aulas de preescolar: los delfines, los tigres, los, los, los…. Así y las tortugas (no por nada en especial….), y en los problemas de mates: las niñas van a la compra y tienen que hacer unas fracciones extrañísimas con los tomates y peras, y los niños con los coches y las motos….Todo eso y muchísimas cosas más son decisiones individuales. La educación es básica, pero no solo la de nuestras personitas (reproductoras de estereotipos gravados desde el momento que nacen de azul cielo o blanco puro (por no decir rosa)), sino la del PROFESORADO!
marga
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